fbpx
Inschrijven_KVK_van_der_werff_controlling

Inschrijven bij de KVK: zo start je een onderneming (2023)

Als je gaat starten met je onderneming moet je je gaan inschrijven bij de KVK. De KVK staat voor Kamer van Koophandel. Ontdek wat er allemaal bij komt kijken als je je wilt inschrijven bij de KVK en ontdek wanneer je verplicht bent om jezelf in te schrijven.

Wanneer moet je je inschrijven bij de KVK?

Als je de onderstaande vragen met “Ja” kan beantwoorden, adviseer ik je om jezelf in te schrijven:
1. Je ziet je bedrijf niet als hobby, je wilt echt winst maken en verkoopt niet alleen aan familie en vrienden.
2. Je bent regelmatig aan het verkopen of je voert regelmatig je diensten uit. Regelmatig is minimaal zes keer per jaar.

Wat gebeurt er als ik mijn niet inschrijf bij de KVK?

Als de Belastingdienst vindt dat jij wel een ondernemer bent en je hebt je niet ingeschreven, dan kun je in de problemen komen.

De Belastingdienst kan dan eisen dat je met terugwerkende kracht omzetbelasting (btw) moet betalen. Ook kan de Belastingdienst extra inkomstenbelasting laten betalen als je de inkomsten van je bedrijf niet hebt opgegeven.

Als je zakelijk op bol.com wilt verkopen heb je een KVK-nummer nodig.

Andries van der Werff- E-commerce boekhouder

Hoe werkt de inschrijving bij de KVK?

Stap 1: Bedenk een bedrijfsnaam

Verzin een bedrijfsnaam. Doe wat inspiratie op en verzin een unieke naam voor jouw bedrijf. De naam die je hebt bedacht is beschermd en kan niemand anders meer gebruiken.

Stap 2: Kies een rechtsvorm

Kies daarnaast je rechtsvorm. Dit punt vind ik erg belangrijk en hebben we in een apart hoofdstuk toegelicht.

Stap 3: Maak online een afspraak

Via de website van de KVK kan je online een afspraak maken. Deze afspraak is fysiek. Je gaat dan naar een locatie van de KVK bij jou in de buurt.

Zorg ervoor dat je je hierop goed voorbereid en alle benodigde papieren meeneemt.

Stap 4: Neem de huurovereenkomst van uw bedrijfspand mee.

Als je niet de eigenaar bent van het pand waar je je inschrijft, dien je een huurovereenkomst mee te nemen. Dus als je je bedrijf inschrijft op jouw privéadres hoef je niets mee te nemen.

Rechtsvorm bepalen

Een erg belangrijke keuze is de keuze welke rechtsvorm je gaat toepassen voor jouw onderneming. Ben je in je eentje dan wordt het vaak een eenmanszaak, loop je meer risico dan kan je ook een besloten vennootschap (BV) overwegen.

Werk je samen dan kan je kiezen tussen een vennootschap onder firma (VOF), een maatschap of een besloten vennootschap?

Twijfel je over je welke rechtsvorm je wil? Lees dan ons artikel.

Wat zijn de kosten van een inschrijving bij de KVK?

De inschrijfkosten bij de Kamer van Koophandel bedragen €75. Hier zit geen btw op, maar mag je wel volledig in aftrek brengen als bedrijfskosten.

Let op: Alle kosten die je hebt gemaakt voordat je je hebt ingeschreven bij de KVK, mag je onder voorwaarden meenemen als opstartkosten. Dit kan je veel belastingvoordeel opleveren!

Twijfel je hierover? Stuur ons dan een e-mail naar: info@vanderwerffcontrolling. Of nog sneller stuur ons een WhatsAppberichtje naar: 058 2038058


Picture of Andries van der Werff
Andries van der Werff
Ik help online ondernemers om meer geld te verdienen en minder belasting te betalen. Hé, Ik ben Andries van der Werff en ik heb de opleiding tot belastinginspecteur voor alle zeven belastingrechten gedaan en weet precies waar jij op moet letten als jij te maken hebt met de Belastingdienst. Andries van der Werff - Fiscaal Adviseur

Download ze hier

Plaats een reactie

Gratis tips

Leer Hoe Je Als Ondernemer Gemakkelijk Geld Kunt Besparen d.m.v. belastingvoordelen