Afschrijvingen hoe werkt dat?

Afschrijving, wat is dat?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Afschrijving is een boekhoudkundige term, die nogal lastig is te begrijpen. Het is helemaal lastig als je weinig ervaring hebt met boekhouden. In dit artikel leg ik uit wat afschrijvingen nou precies zijn. Daarnaast leg ik uit welke verschillende vormen er zijn en hoe deze vormen uiteindelijk werken. 

Het doel van afschrijvingen

Een afschrijving zorgt ervoor dat je de kosten van een investering* over meerdere jaren kan verspreiden. Als je een machine koopt voor je bedrijf, kan je die als het goed is meerdere jaren gebruiken. Het zou dus raar zijn om alle kosten van de machine in het eerste jaar op te voeren.

Hierom is afschrijven in het leven geroepen. De kosten kun je hierdoor verspreiden over meerdere jaren. Om de afschrijving te bepalen, is de balanswaarde, de afschrijvingstermijn en de restwaarde van belang.

*Let op je kan alleen afschrijven op een investering!

Fiscale regels

De Belastingdienst stelt enkele regels op om de afschrijvingstermijn te bepalen. Dit zijn de volgende 3 regels:

  1. Bedrijfsmiddelen hebben een afschrijvingstermijn van minimaal 5 jaar.
  2. Goodwill heeft een afschrijvingstermijn van minimaal 10 jaar.
  3. Een onroerend goed (bijvoorbeeld een gebouw) mag worden afgeschreven tot maximaal 50% van de WOZ-waarde.

Afschrijvingstermijn bepalen
Naast de 3 bovengenoemde fiscale regels heeft de belastingdienst nog 2 begrippen:

De economische levensduur: de levensduur dat de investering iets opbrengt voor je bedrijf.
De technische levensduur: de levensduur dat de investering technisch werkt.

LET OP! Zelf mag je als ondernemer inschatten hoelang de economische levensduur en de technische levensduur van je investering is. Je moet uitgaan van de kortste levensduur. Als je denkt dat je machine technisch 10 jaar meekan en de economische levensduur 9 jaar is, mag je je investering in 9 jaar afschrijven.

Restwaarde

Daarnaast heb je bij afschrijvingen nog te maken met de restwaarde. De restwaarde is een schatting over het bedrag wat je investering nog zal opleveren bij verkoop als het bedrijfsmiddel volledig is afgeschreven. Een laptop zal naar 5 jaar waarschijnlijk niks meer waard zijn. Alleen een auto heeft bijna altijd een restwaarde. Je krijgt namelijk nog wat voor het ijzer van je auto.

Het stappenplan bij afschrijven

Stap 1: Bepaal de balanswaarde. Dit is de aanschafprijs +
 de eventuele aankoop- en installatiekosten. Kortingen en subsidies moet je 
 echter weer van dit bedrag afhalen.

Stap 2: Bepaal de economische en technische levensduur.

Stap 3: Bepaal welke levensduur het kortst is.

Stap 4: Vergelijk de “kortste” levensduur met de fiscale regels.

Stap 5: Kijk bij de vergelijking van stap 3 of de levensduur voldoet aan de 
 fiscale regels. Ga altijd uit van de langste afschrijvingstermijn.

Dus… als de levensduur 4 jaar is, maar de fiscale regel 5 jaar aangeeft, 
gebruik je 5 jaar. Als de levensduur 6 jaar is en de fiscale regel 5 jaar is, 
 gebruik je 6 jaar.

Stap 6: Bepaal de restwaarde.

Stap 7: Bereken de jaarlijkse afschrijving. Dit doe je door middel van de 
volgende rekensom:

Balanswaarde (zie stap 1) – Restwaarde (zie stap 6) = Bedrag1

Bedrag1 : de bepaalde afschrijvingstermijn (zie stap 5)

Willekeurig afschrijven voor starters

Starters opgelet! Zelfs bij afschrijvingen heeft de fiscus een leuke regeling voor starters. Starters mogen onder bepaalde voorwaarden hun investering willekeurig afschrijven. De voorwaarden om dit toe te passen zijn:

  1. De starter heeft recht op de startersaftrek
  2. De ondernemer kan voor de investering de investeringsaftrek toepassen.
  3. De investering is niet groter dan het maximum bedrag van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

Willekeurig afschrijven betekent simpel gezegd dat je zelf mag bepalen hoe je een bedrijfsmiddel gaat afschrijven. De balanswaarde staat vast, de restwaarde staat vast en de afschrijvingstermijn staat vast. Het enige ding waar je mee mag spelen is de jaarlijkse afschrijving.

Als je een bedrijfsmiddel hebt waar een afschrijvingstermijn van 5 jaar op zit. Schrijf je in de normale situatie elk jaar 1/5 deel af. Met willekeurig afschrijven, mag je het helemaal zelf bepalen.

Je kan bijvoorbeeld in het eerste jaar 100% afschrijven en in de latere jaren niks.
Of je kan in het eerste jaar niks afschrijven en in de latere jaren meer.

De mogelijkheden zijn eindeloos. Dus wees op een legale manier creatief met je administratie 😉

Het voordeel van willekeurig afschrijven

Het mooie aan willekeurig afschrijven is dat je door deze flexibele afschrijving je winst kan sturen. Oftewel, in de jaren dat je bedrijf goed draait, schrijf je meer af. Daarnaast schrijf je in de magere jaren weer minder af.

Als je het willekeurig afschrijven goed toepast, kan het je veel belasting besparen. Weer een mooie meevaller voor de startende ondernemers in Nederland!

Andries van der Werff

Andries van der Werff

Het leven is zo simpel. Alleen mensen maken het zichzelf onnodig lastig. Elke week wil ik jou weer een nieuwe eye-opener geven.

Plaats een reactie

Gratis tips

Leer Hoe Je Als Ondernemer Gemakkelijk Geld Kunt Besparen d.m.v. belastingvoordelen