drie succesvolle bedrijven

Drie succesvolle bedrijven waar je wat van kunt opsteken

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Veel ondernemers hebben moeite om hun onderneming goed te laten draaien, terwijl het betrekkelijk eenvoudig kan zijn. Als je het trucje toepast dat succesvolle bedrijven toepassen, kun jij dit ook.

De volgende bedrijven inspireren mij:
⁃    Lidl
⁃    Coca-Cola
⁃    Knab

Lidl: ster in hoge productiviteit van werknemers

Zelf heb ik 2 jaar lang bij de Lidl gewerkt. Ik zat achter de kassa en was vakkenvuller. Niet mijn leukste werkzame jaren, moet ik toegeven.

Later kwam ik er pas achter hoe goed het bedrijf in elkaar steekt. Ze hadden toen een hele simpele manier om hun productiviteit te verhogen.

Ze planden altijd hun medewerkers in op basis van de omzet die Lidl op een bepaalde vestiging maakt. Als de omzet hoger uitviel, oftewel het was drukker dan normaal, belden ze werknemers op of ze ook konden werken.

Ze hebben in de meeste gevallen een erg flexibele groep werknemers, die vooral bestaat uit scholieren. Op het moment dat het rustiger was dan verwacht, stuurden ze werknemers naar huis.

Door deze slimme werkwijze hielden ze de productiviteit van werknemers buitengewoon hoog.

De les die je hieruit kunt trekken is dat je moet weten op welke momenten je het druk hebt en op welke het rustig is. Zorg ervoor dat je hier goed op inspeelt.

Weet je bijvoorbeeld dat je elke zaterdag te weinig man hebt? Zorg dan voor een extra kracht op zaterdag.
Weet je dat elke dinsdag rustig bij jou is? Pas de bezetting hier dan op aan.

Als je werknemers moeten zoeken naar werk ben je al te laat. Je wil er natuurlijk voor zorgen dat de productiviteit elk jaar hoger wordt. Of heb ik dat mis?

Coca-Cola: extreem sterke marketing

Een ander mooi bedrijf waar je veel van kan leren is Coca-Cola. Kortgeleden las ik een boek van Warren Buffet, de grootste belegger aller tijden. Hij uitte zijn liefde voor Coca-Cola en vertelde waarom hij er zoveel aandelen in had.

De marketing en bedrijfsvoering van Coca-Cola is echt geweldig. Het bedrijf is eigenaar van bijna elk frisdrankmerk in de schappen van de supermarkt (maar dan weer niet bij Lidl).

Voor mijn opleiding heb ik een halfjaar in Finland gestudeerd. Daar volgde ik de cursus strategic branding. We hebben toen enkele lessen besteed aan het bedrijf Coca-Cola.

In dat vak leerde ik zoveel over Coca-Cola, dat het bedrijf steeds meer in mijn achting steeg.
Coca-Cola is er toe in staat om een drankje boordevol suiker te verkopen in een wereld die gezondheid steeds belangrijker gaat vinden.

Eén reden waarom Warren Buffet zo geïnteresseerd is in Coca-Cola is hun innovatiekracht. Ze hebben namelijk voor elke doelgroep wel een apart product.

Denk maar aan het groene flesje Cola. Coca Cola Life, een naar mijn mening minder lekker drankje laten associëren met iets gezond. Terwijl er in werkelijkheid veel zoetstoffen inzitten. Datzelfde geldt voor Coca Cola Light, waar veel suiker in zit.

Naast de verschillende soorten Cola hebben ze ook nog verschillende soorten verpakkingen. Een klein blikje voor onderweg of een grote fles voor de familie. Bijna voor elke behoefte heeft Coca Cola een uniek product.

Probeer dus in jouw sector te kijken naar de verschillende behoeftes van jouw klanten en zorg dat ze behoeftes optimaal vervuld worden. Als je hier moeite mee hebt, plaats dan een reactie of mail mij, dan kijken we er samen naar!

Knab: de bank zonder vastgoed

Het verdienmodel van een bank is erg simpel. Je leent geld van mensen en geeft deze mensen een lage vergoeding. Vervolgens leen je dit geld uit om er een hoge vergoeding voor terug te krijgen.

“Je krijgt als consument namelijk nog niet eens 0,1% spaarrente op dit moment en je kan een hypotheek krijgen tegen een rente van 2.1%.”

Knab pakt dit anders aan. Ze zijn namelijk de enige bank in Nederland zonder pinautomaat of bezoekersvestiging. Dit doen ze omdat ze niets verdienen aan een kantoor. Een flinke kostenbesparing die mogelijk gemaakt is door digitalisering.

Tegenwoordig gaan er namelijk heel weinig mensen nog naar het bankkantoor voor vragen. De meeste mensen bellen of chatten, ook bij andere banken.

Door de gigantische kostenbesparing op huisvesting, kan Knab het zich veroorloven om de laagste tarieven te hanteren van alle Nederlandse banken. Ook kunnen ze een hogere rente uitkeren doordat ze lagere kosten hebben.

Even een vraag tussendoor, heb jij een zakelijke bankrekening?

Probeer net als Knab innovatief te zijn en investeer alleen in de zaken waar jouw klant wat aan heeft.

Een groothandel hoeft bijvoorbeeld vandaag de dag niet meer een voorraad aan te houden als hij dropshipping inzet in zijn logistieke proces.

Een administratiekantoor heeft tegenwoordig geen kantoor meer nodig. De boekhouder kan door alle online boekhoudpakketten van tegenwoordig overal werken waar hij wil.

Heb jij naast deze voorbeelden nog een innovatie of ondernemerstip die je met ons wilt delen? Zet deze dan hieronder in de reacties, goede tips voegen we toe in het bericht!

Andries van der Werff

Andries van der Werff

Het leven is zo simpel. Alleen mensen maken het zichzelf onnodig lastig. Elke week wil ik jou weer een nieuwe eye-opener geven.

Plaats een reactie

Gratis tips

Leer Hoe Je Als Ondernemer Gemakkelijk Geld Kunt Besparen d.m.v. belastingvoordelen