Jij als ondernemer hebt waarschijnlijk een auto nodig om je werk te kunnen doen. Je moet naar je klanten rijden of je bent bijvoorbeeld taxichauffeur. In dit artikel leg ik uit waar je aan moet denken als je een auto op de zaak hebt.
De aanschaf van een auto
De aanschaf van een auto op de zaak is natuurlijk de eerste stap. Wordt het een tweedehandsje of ga je gelijk voor een nieuw exemplaar? Zulke keuzes zijn erg belangrijk. Auto’s kunnen namelijk zowel in de btw-regeling vallen als in de marge-regeling. Als je auto in de btw-regeling valt, kun je de betaalde btw terugvragen* als voorbelasting. Bij de margeregeling kun je de btw helaas niet terugvragen.
*Je kunt de btw-terugvragen als je ook daadwerkelijk belaste prestaties levert. Dit betekent dat je je diensten of goederen verkoopt inclusief btw. Als je alleen diensten of goederen verkoopt met 0% btw, kun je de btw ook niet terugvragen.
De autokosten
Als je ervoor hebt gekozen om een auto op de zaak te zetten, kun je alle kosten die te maken hebben met je bedrijfsauto als bedrijfskosten rekenen. Dit zijn:
– brandstofkosten
– afschrijvingskosten
– parkeerkosten
– wegenbelasting
– verzekering
– onderhoud
– schoonmaakkosten
Helaas, voor de snelheidsduivels onder ons, boetes zijn niet aftrekbaar.
Het grijze kenteken
Een leuk voordeel van de belastingdienst is het grijze kenteken. Als jouw bedrijfsauto voldoet aan de richtlijnen voor het grijze kenteken, hoef je minder te betalen aan wegenbelasting. Voor de duidelijkheid, het maakt niet uit of je auto privé-vermogen is of zakelijk vermogen.
Auto op de zaak of privé
Bij de aanschaf van de auto kun je kiezen of je de auto op de zaak zet of privé koopt. Deze keuze moet je maken voor zowel de inkomstenbelasting als voor de btw.
Er zijn dus vier mogelijkheden:
- De auto staat voor zowel de inkomstenbelasting als de btw op privé
- De auto staat voor de inkomstenbelasting op privé, maar voor de btw op zakelijk.
- De auto staat voor de inkomstenbelasting op zakelijk, maar voor de btw op privé.
- De auto staat voor zowel de inkomstenbelasting als de btw op zakelijk.
Auto op privé
Op het moment dat je de auto op privé zet, kun je €0,19 per gereden (zakelijke) kilometer als bedrijfskosten opvoeren. Hiervoor moet je wel een kilometeradministratie bijhouden.
Als je dus 10.000 zakelijke kilometers hebt gereden en je kunt dit aantonen met je kilometeradministratie, kun je € 1.900,- als bedrijfskosten opvoeren.
De auto voor de inkomstenbelasting op de zaak
Bijtelling
Als je een auto van de zaak ook voor privé doeleinden gebruikt, kun je te maken krijgen met bijtelling. Net als met de desinvesteringsbijtelling, wordt er een bedrag bij je inkomen opgeteld. Hierdoor moet je over een groter bedrag belasting betalen en betaal je uiteindelijk meer belasting.
Je krijgt te maken met bijtelling als je meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met je zakelijke auto. Als je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, moet je dit kunnen aantonen met een kilometeradministratie.
De kilometers die je maakt om te reizen naar naar je kantoor, worden gerekend als zakelijke kilometers. Als je klikt op kilometeradministratie, wordt je naar de site van de Belastingdienst geleid. Ze leggen hierin uit hoe je kilometerregistratie eruit moet zien.
Hoogte bijtelling
De bijtellingsregels en percentages willen door de jaren heen nog weleens veranderen. Het enige dat niet is veranderd, is dat een bijtellingspercentage vijf jaar vaststaat. Deze vijf jaar gaat in op het moment dat de auto op het kenteken is gezet. De hoogte van de bijtelling kun je met de volgende rekensom berekenen:
Bijtellingspercentage x de catalogusprijs.
Let op! De bijtelling kan niet hoger zijn dan je autokosten. Heb je in een jaar bijvoorbeeld €1.000 aan autokosten en je bijtelling is in dat jaar €2.000. Dan is je bijtelling in dat jaar maar €1.000.
De youngtimersregeling
Als je van auto’s houdt, heb je vast weleens gehoord van de youngtimersregeling. Een youngtimer is een auto van 15 jaar of ouder. In de praktijk is de bijtelling van deze auto’s in veel gevallen een stuk lager. Dit kan dus een leuke regeling zijn om een auto op de zaak te zetten.De rekensom om de bijtelling te berekenen is in dit geval:
35% x dagwaarde van de auto*
In 2004 kwam BMW bijvoorbeeld met de 5-serie E60. Naar mijn mening nog steeds een prima auto. De gemiddelde dagwaarde is .. en daarmee kom je op een bijtelling van … .
Vergeleken met een auto uit 2006 is dit maar een erg klein bedrag. Voor een auto uit 2006 ben je namelijk …. aan bijtelling kwijt.
*Om erachter te komen wat de dagwaarde is, kan je je kenteken invullen bij de kentekencheck van de RDW.
De auto voor de btw op de zaak
Naast de bijtellingsregel die invloed heeft op je inkomstenbelasting. Is er ook nog een regel die gevolgen heeft voor de btw. Als je de auto van de zaak privé gebruikt, heb je hier voordeel bij. Zo krijg je de btw op de autokosten terug.
Er zijn 2 manieren om de btw-correctie te berekenen:
Methode als je geen kilometeradministratie bijhoudt
De berekening is als volgt:
Catalogusprijs inclusief btw en bpm x 1,5% = btw-correctiebedrag
Catalogusprijs inclusief btw en bpm x 2,7% = btw-correctiebedrag
De 1,5% gebruik je als je auto in de margeregeling zit. Dit zijn gebruikte auto’s.
De 2,7% gebruik je als je auto in de btw-regeling zit. Dit zijn nieuwe auto’s.
Methode als je een kilometeradministratie bijhoudt:
Als je een kilometeradministratie bijhoudt, kun je de volgende rekentool gebruiken. Ik kan hier lang over praten, maar de rekentool van de Belastingdienst legt het helder en duidelijk uit.
Een elektrische auto op de zaak
Zoals je al waarschijnlijk is opgevallen, komen er steeds meer elektrische auto’s bij. De elektrische auto die het meest wordt verkocht, is de Tesla Model 3.
De mensen die deze elektrische auto aanschaffen, hebben vaak een eigen bedrijf. Waarom zul je je vast afvragen? Dat ga ik je nu vertellen.
Als je mijn artikel hebt gelezen zie je dat je voor de investering in je auto geen kleinschaligheidsinvesteringsaftrek krijgt. Wat je wel krijgt is de milieu-investeringsaftrek (hierna: MIA) als jouw auto voldoet aan de voorwaarden die het RVO noemt in bedrijfsmiddelcode: E 3110. De MIA die je krijgt is 13,5%.
Als je dus investeert in een auto van € 40.000,- die voldoet aan de voorwaarden van E 3110 krijg je een investeringsaftrek van € 5.400,- in het jaar van investeren.
Om te voldoen aan de bedrijfsmiddelencode E3110 moet de auto nieuw zijn, een co2-uitstoot van 0 gram per kilometer hebben en de actieradius moet minimaal 50 kilometer zijn op een volle accu.
Een ander voordeel is dat je een verlaagde bijtelling hebt van 8%* in plaats van de reguliere 22% en je hoeft ieder geval tot en met 2020 geen motorrijtuigenbelasting en BPM te betalen.
Daarnaast geeft de ANWB ook aan dat de onderhoudskosten van een elektrische auto laag zijn. Alleen de banden slijten iets sneller in vergelijking met een reguliere auto.
*De verlaagde bijtelling geldt voor auto’s met een cataloguswaarde van € 45.000. Over het bedrag daarboven moet je 22% bijtelling betalen. Deze regeling wordt ook wel de “Tesla-taks” genoemd aangezien de aanschafprijs van deze auto’s allemaal boven de grens van € 50.000 komen.
Nadelen elektrische auto
Het blijft natuurlijk een elektrische auto en dat betekent dat je wel een iets andere instelling moet hebben vergeleken met een dieselauto. RTL Z heeft onlangs een filmpje laten zien over de ervaringen van een Jaguar I-pace bestuurder. Deze eigenaar was voorzichtig gezegd niet erg enthousiast over de actieradius van de auto.
Zet ik de auto op de zaak of op privé?
Ik ga je eerlijk toegeven dat ik op deze vraag geen algemeen antwoord kan geven. Er zijn zoveel verschillende situaties hoe je een auto ten eerste al kan financieren:
- met eigen geld
- operational lease
- financial lease
- met een banklening
Daarnaast scheelt het nog heel erg welk type onderneming je hebt, heb je een b.v. dan is het al heel anders dan bij een eenmanszaak. Ook heeft het type auto heeft een erg grote invloed op bovenstaand vraagstuk.
Daarnaast is jouw winstverwachting van de komende jaren een belangrijke factor en natuurlijk hoelang je de auto wil houden. Zit je nog met vragen, dan geef ik je graag persoonlijk advies. Op die manier kunnen we zien wat het beste past bij jouw situatie.
Geïntresseerd? Neem dan contact op!
2 gedachten over “Een auto op de zaak (2024)”
Ik overweeg een marge auto op de zaak te kopen .krijg ik dan toch elke maand de bijtelling om te betalen ,met vriendelijke groet
Beste Tiny,
Bedankt voor je reactie.
Als jij een auto op de zaak hebt staan en vervolgens meer dan 500 KM privé rijdt, moet je bijtelling betalen.
Dat moet dus ook bij een marge-auto.
Watvoor auto wil je gaan aanschaffen? Een Volvo S40?
Groet,
Andries van der Werff